Aisialdia

"Aisialdia askatasun prozesu bat da non jasotzaileek jarrera zabala, askea eta konpromezuz beteta duten errealitatea eraikitzen den bitartean".

martes, 30 de noviembre de 2010

Mugimenduzko Jolasak

Aldaketa Jolasa:

Joko honetan pertsona bat harrapatzaiea izango da, bestea berriz ihes egin behar duena. Beste guztiak lerrotan jarriko dira eskutik emanda. Begiraleak ALDAKETA! Oihukatzerakoan lerroo horizontal horiek bertikal bilakatuko dira momentuan, hau da, bakoitzak bere aurrekoari eta bere atzekoari emango dio eskua.

Armiarma Sarea:

Pertsona bat zelaiaren erdialdean jariko da zutik. Behin abisua ematerakoan beste guztiak bere ondotik pasatzen saiatuko dira beste aldera haltzeko baina armiarmak harrapatu barik.

Armiarma marra zuzen baten gainean, ezkerretik eskuinera baino ezin da mugitu. Harrapatutako guztiak armiarmak bihurtzen dira eta eskuak loturik armiarma sarea osatuko dute.

Arrainjalea:

Pertsona bat arrainjalea da eta guztiak arrrainak. Arrainak esparru handi batetik zehar mugituko dira arrainjalearen aginduak jarrraituz. Arrarinjaleal nahi duenean “arrainjalea” esango du eta orduan arrinak harrapatzera joango da. Arrainek libratzeko duten aukera bakarra lurrera botatzeea da eta haien artean ukitzen egotea izango da, elkar laguntza landu behar dute, bestela arrainjaleak harrapatuko ditu. Norbait harrapatzen duenean paperak aldatzen dira.

Azeria, Sugeak eta Oiloak:

Hau harrapaketa jolas bat da, baina zenbait berezitasunekin. Hiru talde egingo dira. Talde batekoak azeriak izango dira eta hau antzezteko eskua ipurdian eramango dute isats bat izango balitz bezala. Besteak oiloak izango dira, eta eskua buruan eramango dute atzamarrak gorantz begira jarriz. Sugeek, azkenik, beso bat aurrerantz zuzendu, suge baten moduan mugiten joango dira. Azeriek, oiloak harrapatu beharko dituzte, oiloek sugeak eta sugeek azeriak. Horrela, suge batek azeri bat harrapatuz gero, azeri zena suge bilakatuko da. Horrela guztiak animali berbera izan arte.

Bela:

Jokalari guztiak lauki baten barruan jarriko dira. Karratuaren kanpoaldean bi pertsona. Kanpoan daudenak barruan daudenei baloiarekin ematen saiatu behar dira (bote baten onodren norbaiti ematea ez du balio). Norbati ematen badiote, hau ere karratuaren konpoaldeaen jarriko da beste beie lagunduz. Erdiko norbaitek baloia botatzen diotenean airean hartzea lortzen badu, bizitza bat dauka. Bizitza hau berarentzat gorde dezake ala karratu kanpoko norbait barrura itzuktzerazteko erabili dezake. Azkenean barruan pertsona bakarra geratzen denean, bere adina galdetuko zaio eta bere urteak bezainbeste aldiz botako diote baloia. Ez ematea lortzen badu, bizitza bat hurrengo partidarako.

Dortokak:

Taldearen gehiengoa dortokak izango dira, eta gutxi batzuk dortoka- zaintzaileak. Dortokak lau hanketan ibili beharko dira, eta zehaztutako ibilbide bat bete beharko dute (horma batetik besterako bidea, adibidez, hobe bidea luzetxoa izatea) eta dortoka zaintzaileen betebeharra ibilbidea egin ez dezaten uztea izango da. Azken hauek egunkaria eta makila moduko zerbait eramngo dute eskuan, eta dortokei berarekin burua ukitzerakoan, dortokak berriro hasierara itzuli beharko dira. Baina batzuk oinez eta besteak lau hankatan ibiltzeak abantaila handia ematen dienez zaintzaileei dortokek bere defentsa metodoa izango dute: buruz gora jarriz gero, hankak eta eskuak mugituz, zaintzaileek ezingo dituzte buruan ukitu.

Ibilbide luze bat egiteko aukerarik ez badago, espazio txiki batean jolastu daiteke, eta ukitutako dortoka dortoka- zaintzaile bihurtuko dira.

Etxe- Orrotzak:

Jolas hau harrapaketa jolasa da, baina berezitasun bat dauka. Harrapatzaileak ezin du lurra baino altuagoa dagoen inor harrapatu. Hala ere batzuetn denak lurrera jaisteko agindua emateko aukera dauka.

Gorriak eta beltzak:

Bi ilara sortzen dira, ilara batek besteari bizkarra emanez. Ilara batekoak gorriak izango dira, bestekoak. Ordea, beltzak. Begiraleak “beltzak!” oihukatzen badu, beltzek ihes egin beharko dute eta gorriak hauen atzetik irtengo dira. Kasu honetan beltzek aurrerantz egingo dute korrika, gorriek berriz erdia eman beharko dute hauek harrapatzera joateko. Beltz bakoitza helmugara gorri batek harrapatu baino lehen helduz gero, hau irabazle, bestela gorria irabazle. Begiraleak, kontran, “gorria!” oihukatuko balu, paperak aldatuko lirateke.

Katu Katu:

Pertsona batek pilota edukiko du. Pilota gorantz botatzearekin batera “katu katu... + lagun baten izena” esango du. (Adibidez Nerea). Nerea orduan bere izena entzuterakoan, baloiaren bila arineketan joango da. Baloia airean hartzea, boterik eman gabe, lortzen badu, prozesua errepikatuko du beste lagun baten izena esanez eta baloia berriro ere gorantz botaz.

Baloia boteren batekin hartuz gero, ordea, hau hartu bezain laster “odola!!!” oihukatu beharko du. Momentu horretan, beste guztiak dauden lekuan geldi geratu beharko direlarik.

Orain Nerea hiru pauso eman ondoren, baloiarekin norbaiti ematen saiatu beharko da. Hau lortuz gero, besteak “astoa”-ren “a” hizkia izango du, ez badu lortzen aldiz, berak izango du letra. “Astoa” hitza osatzen duenak froga bat egin beharko du.

Krokodiloa:

Pertsona bat krokodiloa izango da eta zelaiaren erdialdean jarriko da lurrean etzanda eta aurrerantz begira. Beste partaide guztiak begiraleak lehen txistu bat jotzen duenean astiro ibiltzen krokodiloa dagoen lekurantz hurbilduko dira. Bigarren txistu bat jotzen denean orduan krokodiloa altxatu ahal izango da eta besteak harrapatu ahal izango ditu. Hauek orduan korrika egiteko aukera daukate. Krokodiloak bakarrik aurrerantz egin ahal du korrika, beraz, beste aldera haltzen diren partaideak ezin ditu harrapatu. Harrapatutako guztiak krokodilo bihurtuko dira hasierakoarekin.

Sagua eta katua

1. Bi borobil egiten dira, bata bestearen barrualdean. Borobil handiaren kanpoaldean bi pertsona daude, katua eta sagua. Katua sagua harrapatzen saiatuko da borobilaren inguruan bira emanez. Harratu ezkero paperk aldatzen dira eta sagua katu bihurtzen da eta alderantziz. Harrapatu baino lehen saguk barruko borobilean dagoen pertona bate aurreran jartzeko aukera dago, kasu horretan, kanpoko borobilaren partaide zena kanpora ateratzen da eta katua bilakatzen da. Horrela behin eta berriro.

2. Partaideak lerro baten jartzen dira, batzuk aurrera begira eta besteak atzera begira jartzen dira norabidea tartekatuz. Lerrotik kanpo bi pertsona daude, katua eta sagua harrapatzen saiatuko da lerroaren inguruan bira emanez. Katua zentzu batean bakarrik korrika egin ahal duelarik. Sagu harrapatu ezkero paperak aldatzen dira eta sagua katu bihurtzen da eta alderantziz. Harrapatu baino lehen saguak lerroan dagoen pertsona baten atzean jartzeko aukera dago, kasu horretan , lerroan dagoen partaidea zena kanpora ateratzen da eta katua bilakatzen da. Horrela behin eta berriro.

Sorgina Pirulina:

Borobilean jartzen gara, eta pertsona bat borobilaren erdian.

Korroek, erdikoari zera abesten diote:

Sorgina pirulina

erratza gainean

Ipurdia zikina,

kapela buruan

Sorgina!, sorgina!

Ipurdia zikina!

Ipurdia zikina!

Tentela zara zu.

Ezetz harrapatu!

Abesti bukatzen denean erdikoa norbait harrapatzera joan behar da, besteek ihes egin behar dutelarik. Nor edo nor harrapatzea lortzen duenean, orain hau izango sorgina.

Stop:

Hau harrapaketa jolas bat da baina bere berezitasunekin. Harrapatzailea norbait harrapatzeko zorian dagoenean, iheslariak “stop” oihukatu dezake besoak zabalduz eta lekuan bertan geratuz. Harrapatzaileak ezingo du “stop” egoeran dagoen inor harrapatuko. “Stop” egoeran dagoen bat berriro iheslari izan ahal izateko, beste iheslari batek ukitu beharko du.

Submarinoak:

Lau talde egingo dira. Talde bakoitza itsaspeko bat izango da. Itsaspekoak ertazeko talde bakoitza ilaran jarri beharko da bata besteraren atzean jarriz eta eskuekin aurrekoaren sorbaldak hartuz. Taldekide guztiek begiak estalita izango dituzte ilaran azkenekoak izan ezik. Atzekoak bera, mugimeduak egiteko aginduak emango ditu. Ezkerrarekin aurrekoaren ezkerreko sorbaldan kolpe bat ematen badu, aurrekoak agindua aurrekoari berdin transmitituko dio, horrela ilarako lehenengoari agindua iritsi arte. Orduan, lehenengoa ezkerratarantz joan beharko da. Eskumako aldean emanez gero, eskumarantz, bietan batera aurrerantz eta buruan emanez gero gelditu. Helburua, itsaspekoaren batek beste bat erditik moztea izango da. Hau lortzeko, ikusten duean bakarrak torpedoa jaurtiki behar du. Hau aurrekoari bizkarrean emanez egiten da, agindua lehenengoarengana iriste denean hau zuzen eta aurrerantz abiatu beharko doa besteengandik banatuz, beste itsaspekoa suntsitu arte.

Koloreen sorgina:

Ume taldea horma baten kontra kokatzen da. Ume hauen aurrean jartzen delarik (sorgina). Sorginak kolore bat esaten duenean, kolore hori daukaten ume guztiak hormatik irten eta sorgina ez harrapatzea saiatu behar dira. Sorginak harrapatutakoa sorgin bilakatzen da:

Sorgin: Tok, tok.

Taldea: Nor da?

Sorgina: Koloreen sorgina.

Taldea: Eta zer kolore nahi duzu?

Sorgina: Gorri

Lau erpinak:

Hasteko karratu bat osatzen duten lau erpin ala txoko markatu behar dira. Erpin bakoitzaren pertsona bat (edo taldeka jolastu nahi bada talde bat) eta erdian bosgarren pertsona bat egongo da.

Erpinetakoak, beraien artean txokoz aldatzen saiatuko dira erdikoak beraien lekua kendu ez diezaioten saiatuz. Erdikoa, ordea, libre dagoen erpin bat lapurtzen saitu behar da. Horrela beti egongo da bat txokorik gabe.

Lehergailua:

Jokalariak korruan eta zutik jartzen dira, bat izan ezik, hau erdian jarriko da. Korruan daudenak beraien artean baloia pasatzen hasiko dira. Erdikoa zenbatzen hasiko da, 20 zenbatzen duenean “kontuz” esango du eta esku bat altxatuko du. Beste 20 zenbatzean “arriskua” eta beste eskua altxatuko du. Azkenik 10 arte zenbatu eta “bonba!” esango du txalo bat ematearekin batera. Momentu horretan baloia esku artean duena, lurrean jesarri beharko da, eta jolasa berrriro hasten denean, bere ondokoak, jesarrita dagoenaren hanken gainetik salto egin beharko du hurrengoari pilota pasatzeko. Erdikoak, jolasean zehar; nahi duen guztietan “aldaketa!” oihukatuko du, orduan baloiaren norabidea aldatuko da.

Oxigenoa:

Bi pertsona gelditzen dira eta eskutik emanda besteen bila joan behar dira. Beste bat harrapatzen dutenean hirurak batera jan behar dira besteen bila baina laugarren bat harrapatzen dutenean bitan banatuko dira eta horrela bi bikote egongo dira besteak harrapatu nahian. Horrela partaide guztiak harrapatuta egongo arte.

Puxikak Zapaldu:

Jokalari bakoitza puxika bat edo bi puztu eta orkatilan lotuko ditu sokarekin. Jolasari hasiera ematen zaionean, besteen puxikak zapaltzen saiatuko dira, beraiena zainduz. Azkenean pertsona bakarra puxikarekin geratu arte. Jolas honetara taldeka ere jolas daiteke.

No hay comentarios:

Publicar un comentario